#NadchodziPrzyszłość, ale nie można patrzeć w przyszłość, nie pamiętając o przeszłości. A ta, w przypadku Hyundai Motor Company jest piękna i warta poznania. Hyundai na naszych oczach stał się jednym z liderów mobilności przyszłości. Zapraszamy Państwa do krótkiej lektury o tym, jak do tego doszło.
Firma Hyundai Motor Company powstała ponad 50 lat temu, w roku 1967, chociaż sama firma Hyundai została założona w 1947 roku, a jej pierwotna nazwa to Hyundai Engineering and Construction. Nazwa wywodzi się od koreańskich słów „Hyun”, czyli „nowoczesny” oraz Dai, czyli „era” lub „pokolenie”. Hyundai zatem można tłumaczyć jako „era nowoczesności”. Rok 1947 to czas po wyzwoleniu kraju, kiedy Korea Południowa dynamicznie się uprzemysławiała.
Firma Hyundai Engineering and Construction odgrywała bardzo istotną rolę w modernizacji kraju realizując ważne kontrakty rządowe w Korei Południowej. Była odpowiedzialna między innymi za budowę dużej części infrastruktury transportowej, w tym za budowę drogi ekspresowej Kyeong-bu.
Rok po założeniu Hyundai Motor Company, czyli w roku 1968, w mieście Ulsan, ukończono budowę największej na świecie fabryki samochodów, o rocznej zdolności produkcyjnej 1,6 miliona aut.
We współpracy z Ford Motor Company wyprodukowano w 1968 roku cieszący się dużym powodzeniem także na rynku europejskim model Hyundai Cortina.
W roku 1974 roku, podczas targów motoryzacyjnych w Turynie zaprezentowano kultowy Hyundai Pony, który został opracowany przez zespół dowodzony przez George’a Turnbulla, byłego Dyrektora Zarządzającego Austin Morris w przedsiębiorstwie British Leyland. Na rynek Pony wprowadzono rok później – w grudniu 1975 roku. Auto nazywano „kukmincha”, czyli po koreańsku „samochód dla ludzi”. Samochód ten, zaprojektowany przez Giorgetto Giugiaro, stał się pierwszym seryjnie produkowanym autem z Korei Południowej. Pony na wiele lat stał się flagowym samochodem Hyundai. Eksport do Europy rozpoczął się w 1978 roku.
W latach 80-tych Hyundai rozpoczął gwałtowną ekspansję międzynarodową, a firma zaczęła szybko doganiać konkurencję. W 1982 roku rozpoczęto sprzedaż w Wielkiej Brytanii, a w 1984 roku w Kanadzie. Warto odnotować, że w pewnym momencie był to najlepiej sprzedający się samochód na rynku kanadyjskim.
Rok 1985 zaowocował wprowadzeniem pierwszej generacji modelu Hyundai Sonata, a także wyprodukowaniem milionowego samochodu firmy.
Rok później, w Stanach Zjednoczonych rozpoczęto sprzedaż modelu Pony Excel zaprojektowanego również przez przez Giorgetto Giugiaro. Ustanowiono wówczas (niepokonany do dziś) rekord wszechczasów sprzedając 168 000 sztuk tego modelu.
4 000 000 – to wynik łącznej produkcji samochodów Hyundai wiosną 1990 roku. Lata 90-te to okres dalszego dynamicznego rozwoju marki i umacniania się na pozycji jednego z wiodących międzynarodowych producentów. Wprowadzono w tym czasie wiele popularnych modeli, między innymi Accent, Dynasty i Tiburon. W 1994 roku, w Niemczech, rozpoczęło działalność nowe centrum rozwojowo-badawcze Hyundai. W latach 90-tych Hyundai rozpoczął pracę nad pojazdami elektrycznymi i hybrydowymi.
Wejście w nowe tysiąclecie, to kolejne zmiany i inwestycje – Europejskie Centrum Projektowe (2001), Centrum Techniczne Hyundai Motor Europe oraz Centrum Projektowe w Namyang w Korei Południowej (2003). W roku 2000 roku wprowadzono pierwszy model segmentu SUV, czyli Hyundai SANTA FE, którego nazwa pochodzi od stolicy amerykańskiego stanu Nowy Meksyk. Cztery lata później wprowadzono kolejny model z tego segmentu – Hyundaia TUCSON. Rok 2007 roku zaowocował wyprodukowanym w Europie modelem Hyundai i30. Rok później, powstała najnowocześniejszą fabryką samochodów w Europie – Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC), która produkuje dziennie 1 500 samochodów.
Hyundai nieustannie stara się być pionierem nowych technologii motoryzacyjnych oraz liderem mobilności przyszłości rozwijając przyjazne dla środowiska technologie i pojazdy. Stawiając czoła wyzwaniom klimatycznym, Hyundai poczynił także jedne z najwyższych w branży inwestycji w niskoemisyjne silniki benzynowe oraz w rozwój pojazdów elektrycznych i elektrycznych napędzanych ogniwami wodorowymi.
W 2008 roku na International Auto Show w Los Angeles swoją premierę miał hybrydowy model Hyundai Sonata (sprzedaż w USA od 2011 roku). We wrześniu 2010 roku, Hyundai wprowadził na koreański rynek swój pierwszy samochód elektryczny – oparty na modelu i10, Hyundai BlueOn. W 2013 roku rozpoczęła się pierwsza na świecie seryjna produkcja auta zasilanego ogniwami wodorowymi, czyli modelu Hyundai ix35 Fuell Cell. Także w roku 2013 roku załoga Hyundai Motorsport wystartowała w rajdach WRC.
Dwa lata później, w 2015, powstała marka samochodów sportowych N, w roku 2017 wprowadzony został model i30 N, a w roku 2018 model i30 Fastback N.
Rok 2016 zaowocował wprowadzeniem pierwszego na świecie auta z trzema różnymi zelektryfikowanymi rodzajami napędu do wyboru (hybrydowym, hybrydowym plug-in i elektrycznym) – IONIQ.
Rok 2018 to roku Hyundai NEXO, samochodu elektrycznego napędzanego ogniwami wodorowymi drugiej generacji.
A jaka będzie przyszłość? Niewątpliwie to dalszy rozwój technologii ogniw wodorowych, niewątpliwie stanowiąca odpowiedź na globalne wyzwania klimatyczne.