Jak powszechnie wiadomo, zima co roku „zaskakuje drogowców”. Na dodatek, aktualny brak śniegu i dodatnie temperatury mogą uśpić naszą (kierowców) czujność. We współpracy z działem serwisu przygotowaliśmy, krótki artykuł o tym, na co posiadacz (użytkownik) samochodu powinien zwrócić szczególną uwagę przed zimą. Przeczytajcie poniższy tekst i nie dajcie się zimie zaskoczyć.
Okres zimowy z pewnością może dostarczyć kierowcom wielu kłopotów. Chodzi nie tylko o zmianę warunków jezdnych panujących na drogach, ale również o wyzwania jakim w tym okresie muszą sprostać nasze samochody. Warto zatem odpowiednio przygotować samochód do zimy. Jak to zrobić? Na co zwrócić uwagę?
Obecne modele akumulatorów zostały tak zbudowane, że użytkownik może je jedynie ładować. Wszelkie inne kwestie związane przeglądem czy naprawami uniemożliwia specjalna zabudowa. Dlatego przed zimą warto udać się do warsztatu mechanicznego, który wykona test akumulatora specjalnym testerem. Uzyskane wyniki pozwolą określić, czy akumulator w czasie zimy będzie dobrze pracował, czy raczej nas zawiedzie.
Zima wymaga bardzo często wymiany ogumienia. Więcej na temat wymiany opon na zimeę pisaliśmy w tym artykule (https://sobanski.com.pl/kiedy-zmienic-opony-na-zimowe/ ). Przeważnie pisząc o oponach zwraca się uwagę na stan bieżnika, jednak nie bez znaczenia pozostaje także ciśnienie, które się w nich znajduje. Warto regularnie sprawdzać ciśnienie, jednak częstotliwość tej czynności uwarunkowana jest własnymi potrzebami. Eksperci zalecają, by robić to minimum raz na miesiąc. Wpływ na ciśnienie w oponach ma obciążenie auta, temperatura, a także to, jak często samochód będzie jeździć. Zachowanie odpowiedniego ciśnienia w oponach jest niezbędne do utrzymania dobrej przyczepności na drodze, czy też krótkiej drogi hamowania na śliskich nawierzchniach.
Hamulce pozwalają zatrzymać auto oraz zapobiec jego przemieszczaniu się na pochyłości. Jest to jeden z najważniejszych układów pozwalający zachować bezpieczeństwo na drodze. Warto więc przed okresem zimowym poddać go szczegółowemu sprawdzeniu. Pod uwagę w czasie badania powinny być brane:
Jednym z ważniejszych elementów, który jest bardzo często pomijany przez kierowców są przewody. Trzeba zdawać sobie sprawę z tego, żeby nie dopuścić aby były skorodowane, gdyż może dojść do ich nagłego przerwania, a w konsekwencji do nagłej utraty hamulców.
Zadaniem świec żarowych jest wstępne podgrzewanie komory spalania. W starszych samochodach uruchamiają się one każdorazowo. Natomiast nowsze auta mają ustawione czasowe działanie świec, jednak tylko przy spadku temperatury poniżej -1 stopnia Celsjusza. Stare i niesprawne świece żarowe mogą być przyczyną tego, że silnik w czasie zimy nie będzie chciał odpalić.
Natomiast świece zapłonowe należy wymieniać w określonym terminie lub po konkretnej liczbie przejechanych kilometrów. Należy pamiętać o ich regularnej wymianie.
Bez względu na porę roku, pióra wycieraczek powinny być także regularnie wymieniane. Pierwszymi oznakami ich zużycia jest charakterystyczne mazanie szyb. Szczególnie zimą, takie ograniczenie widoczności może być groźne, dlatego warto zakupić odpowiednie modele piór do naszych wycieraczek.
Powinniśmy także posiadać płyn do spryskiwaczy, który będzie specjalnie przeznaczony na zimową porę roku i ujemne temperatury. Nieodpowiedni płyn może spowodować awarię pompy spryskiwaczy oraz przewodów doprowadzających go do dysz. Wysokoodporne środki pozwalają również na dolewanie wody do zbiornika. Nie ma wtedy obaw o jej zamarzanie.
Przed okresem zimowym należy zrobić test, który pomoże określić temperaturę zamarzania płynu chłodniczego. Ten parametr można w łatwy i szybki sposób podnieść dolewając do zbiornika koncentratu płynu chłodniczego. Idealną wartością krystalizacji powinna być temperatura -37 stopni Celsjusza. Według ekspertów jest to poziom, który pozwala zabezpieczyć silnik przed zimą.